Vad är det med folk och mat egentligen?

Torsdag 18 juni. Dagen före midsommarafton. Eller kvällen rättare sagt. För er som följer min blogg vet kanske att jag jobbar på mataffär. Och det är inte kul en dag som denna, då hela Örnsköldsviks befolkning ger sig ut för att handla sill, potatis, ägg, godis, chips, pesto, oliver, bröd, salt, socker, mjöl, lime mm mm. Jag tror att jag har fått hundra frågor idag om var man kan hitta ditten och datten i affären. Man försöker att vara trevlig men när den femte kunden på 3 minuter kommer och frågar efter oliver, är det lite svårt. Men det är inte det värsta ändå. Folk blir ju som tokiga när de handlar mat. Inte nog med att de ska ha varor så billigt som möjligt, de ska ha dem före alla andra dessutom. Det pågår nästintill ett rally inne i butiken under dessa dagar då de viktigaste midsommaringredienserna är på extrapris. Alla vill ha och de ska vara först på plats, därav rallyt. Kundvagnarna bokstavligt talat flyger fram mellan gångarna och man får ibland passa sig så man inte blir påkörd där man står och fyller på torkade aprikoser eller olivolja. Sedan har Öviks befolkning lite svårt att flytta på sig också när de ser klart och tydligt att de råkar stå lite i vägen för en stor pall med varor som dras ut från lagret tillexempel. Det är ett underligt fenomen detta tycker jag. Man hinner se ganska mycket på de timmar man spenderar i butiken och det är lite roligt att analysera tycker jag. Det kanske märks! :)

Nu har jag hunnit hem och pustat ut i alla fall och ska väl försöka ladda för ytterliggare 6 timmar jobb tomorrow. Sedan är det grillmiddag med la familia som gäller. Midsommarafton och allt. Var längesedan jag var hemma på midsommar nu. Har varit iväg på olika tillställningar de senaste åren. Men det blir skönt att vara hemma faktiskt. Vi får hitta på roliga saker tror jag. Kanske bygga en minimidsommarstång och blomkransar runt huvet! Det har syrran och jag gjort förut. Så får det bli! :) Hoppas bara att vädret tillåter blomplockning. Tänk va tråkigt om det skulle regna... 

Nu ska jag spela lite Sims tror jag bestämt. Nämnde jag att jag fick vänta en och en halv timmer på installationen igår? Liite segt men det berodde på att jag tog filen över vårt nätverk, från min pappas dator. Men tillslut så. Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge.

Have a nice evening everyhopa!

Kommentarer
Postat av: Sofie

Haha, ja ingen får komma emellan svensken och dess mat. Speciellt inte sillen!

2009-06-20 @ 22:13:44
URL: http://2-gringos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0